Menu Close

STEAM ugdymas

STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) ugdymas – ugdymo būdas, kai tyrinėjant bei pasitelkiant gamtos mokslų, technologijų, matematikos, inžinerijos žinias, kūrybiškumo ir problemų sprendimo įgūdžius, bandoma atsakyti į aktualų klausimą. STEAM ugdymo veiklos skatina visuminį tikrovės pažinimą, praktinį kompetencijų lavinimą, drąsą sprendžiant įvairius iššūkius.                                   

Tinklaveika su Judrėnų skyriaus pradinukais

Balandžio 17 dieną gimnazijos gamtos mokslų kabinete lankėsi Judrėnų skyriaus pradinių klasių mokiniai. Jie stebėjo savo išrauto plauko svogūnėlį pro mikroskopą. Mokėsi dirbti su pipetėmis. Išmoko matuoti triukšmo lygį. Triukšmomatis fiksavo 125 dB. Mokiniai taip pat susipažino su laboratoriniais prietaisais. Apsilankė chemijos –fizikos laboratorijoje.

Biologijos mokytoja Diana Vepštienė

 

TŪKSTANTIS PUŠAIČIŲ – TŪKSTANTMEČIO MOKYKLAI

Žinome, kad medžiai svarbūs gyvybinės įvairovės palaikymui, jie sukuria erdvę kitų organizmų gyvenimui. Medžiai – tai ,,Žemės plaučiai“.

Balandžio vienuoliktos rytas buvo  gražus, saulėtas. Būrys 7-11 klasių mokinių pirmą kartą vyko į Šernų mišką, priklausantį Šernų girininkijai, sodinti medelių. Susėdę į autobusą pajudėjo tikslo link. Važiuodami turėjo sukurti ketureilius pagal mokytojos pateiktus žodžius: medelis, dygsta, pušis, laiba, kelias, iškorėjo; eglė, auga, saulė, ilgas , stalas; miškas, vėjas, pjūklas, auksinis, riaumojo.

(Vieno ,,greito“ ketureilio pavyzdys: ,,Einant mišku man vėjas švilpia ausyse, / Regiu auksinius lapus savo akyse./  Miško gilumoj stovi senas pjūklas, o šalia jo riaumoja piktas briedis.“)

Girininkas jau laukė miške.  Jis trumpai papasakojo apie Šernų girininkijos veiklą, miškininko profesiją, kur ją galima įsigyti. Parodė, kokie vabalai puola užaugusias egles, kaip jie slepiasi po žieve ir kaip suprasti, kad  žievėgraužis tipografas jau kenkia medžiams.  Šis vabalas 4-5 mm ilgio, volelio formos tamsiai rudos spalvos.

Pasiskirstę poromis, medelių sodintojai čiupo kastuvus, pušeles ir prasidėjo sunkus darbas. Saulutės ir darbo poveikis buvo jausti – pasirodė prakaito lašai. Pertraukos metu sodintojai  užkando, susirado sau patinkantį medį ir jį apkabinę,mokytojos paskatinti sušuko: ,,Aš mylių gyvenimą.“ Ir vėl prie darbo. Po sodinimo mokiniai turėjo suskaičiuoti, kiek medelių pasodino, koks jų aukštis, išsiaiškinti, kokia šaknų sistema. Kai susumavo visų porų pasodintas pušaites, skaičius vaikus nustebino – jų buvo tūkstantis!

Mokiniai, prisikvėpavo gryno oro ir, žinoma, truputį pavargo. Daugelis pažadėjo po 5 metų sugrįžti ir pažiūrėti, kiek tos mažos pušaitės užaugo.

Po smagaus ir naudingo darbo laimingi grįžome namo.

P.S. Dalyvaujame TŪM  projekte. Bet tikriausiai realaus darbo gamtoje ir pasiekto rezultato,neatstos jokie mokymai ir paskaitos- jokia teorija.

Biologijos mokytoja metodininkė Diana Vepštienė

       Tinklaveika su ,,Mobiliosios Bioklasės“ komanda

Kovo 21 d. Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazijoje svečiavosi „Mobilioji Bioklasė”, kuri yra bendras Vilniaus universiteto ir „Thermo Fisher Scientific Baltic“ projektas. ,,Mobiliosios bioklasės” komanda lanko mokyklas ir supažindina mokinius su gamtos mokslų subtilybėmis.

Visų pirma buvome supažindinti su veiklomis, kurias darysime, ir pagrindiniu mokslininko įrankiu – mechanine pipete. Išmokę ja naudotis, dalyvavome „Olimpinėse pipetavimo žaidynėse“, kurių nugalėtoja tapo 12 klasės mokinė Skaistė Saunorytė.

Vėliau prasidėjo tikroji mokslinė veikla. Pirmiausia mėgintuvėliuose išskyrėme bakterijų DNR. Padėjome Petriukui išspręsti iškilusią problemą: tyrėme, ar jam įsisiurbusi erkė buvo užsikrėtusi erkinio encefalito virusu, ar borelijos bakterija, kuri sukelia Laimo ligą. Rezultatai skyrėsi: vienų mokinių ištirtos erkės DNR parodė, kad ši nešiojo vieną ligą, kitų – abi, o kai kurių tirta erkė nenešiojo nė vienos ligos. Veiklos metu išmokome naudotis įvairiais prietaisais, sužinojome naujų mokslinių metodų ir priemonių, naudojamų laboratorijose.

Visi turiningai ir linksmai praleido dieną. Mokinių atsiliepimai: „Buvo labai įdomi patirtis pasijausti tikra mokslininke. Ši veikla privertė labiau susidomėti gamtos mokslais. Labai maloni bioklasiokų komanda. Ačiū jiems.“ (Austėja). „Turėjau galimybę išbandyti įvairius mokslininkų kasdien naudojamus instrumentus ir atlikti įdomius, įtraukiančius eksperimentus. Sužinojau daugiau apie DNR ir biomokslus. Labai gera patirtis”. (Viltė)

IVg kl. mokinė Laura Lygnugarytė

Biologijos mokytoja metodininkė Diana Vepštienė

                    

  Tinklaveika su Endriejavo pagrindinės mokyklos dešimtokais

Mokiniai pagal pH rodiklį nustatė ir atpažino tirpalus, išmoko dirbti su pipetėmis.

Chemijos mokytoja Angelė Bružienė

Tinklaveika. Svečiuose Vilnius Tech

Vasario 29 – kovo 1 dienomis pagal TŪM STEAM programą Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazijoje  mokiniams buvo organizuojamos veiklos (programa pridedama, priedas Nr.1) su Vilnius TECH Biomechanikos inžinerijos katedros lektoriumi dr. Donatu Lukšiu.

Pirmąją dieną lektorius gimnazijos 8-12 klasių mokinių grupei papasakojo apie Vilnius TECH universiteto fakultetus, supažindino su juose vykdoma veikla. Daug sužinojome apie biomechanikos inžinerijos katedrą, kurioje ir dirba lektorius. Prezentacijoje matėme, kaip patobulėjo ir kaip veikia įvairūs bioniniai protezai, kurie kuriami pasitelkiant  medicinos  inžinerijos subtilybes. Pamatėme dr. D. Lukšio studentų sukurtus darbus, išgirdome, kokį garsą skleidžia susitraukinėdami raumenys bei išmatavome savo raumenų jėgą. Turėjome galimybę kiekvienas apžiūrėti ir rankose palaikyti 3D spausdintuvu pagamintus įvairius daiktus – širdį, smegenis, nugaros slankstelius, dirbtinį klubo ir kelio sąnarį ir net bioninę ranką. Sužinojome apie interaktyvią reabilitaciją, kurios metu žmogus žaidžia tam tikrus žaidimus ir taip stebima jo raumenų veikla bei progresas. Tai išbandė ir patys moksleiviai. Dienos pabaigoje vyko daugumai labiausiai patikusi veikla – buvome lengvai nukrėsti elektros srovės.

Antrąją dieną praktiškai panaudojome įgytas žinias. Susiskirstę į grupeles turėjome galimybę pamatyti, kaip veikia įvairūs prietaisai. Veiklos metu išmokome naudotis arduino mikrovaldiklį, pagilinome programavimo bei fizikos žinias. Naudodamiesi jomis, sudėliojome mechanizmus, kurie šviečia, matuoja temperatūrą, reaguoja į judesius, rodo užrašą ir ne tik. Mokinių prašymu pakartojome linksmiausią atrakciją – elektros srovės impulsus.

Mokinių atsiliepimai: Dominykas ,,kaip mes galime sukurti bioninę ranką, jei laidukų nemokame sujungti“. Dvyliktokė Akvilė ,,laikas praleistas informatyviai,daug naujos patirties, naujų dalykų“. Dešimtokė Evita ,,buvo be galo įdomu ir iš visų susikaupusių žvilgsnių buvo galima matyti jog patirtis nauja ir savotiškai įtraukianti kiekvieną. Puikiai paruoštas dėstytojo darbas tokį sunkų mokslą pavertė į visiems suprantamą ir įveikiamą veiklą“

Laura Lygnugarytė 12 klasės mokinė

Diana Vepštienė biologijos mokytoja metodininkė

     

  Gamtos mokslų kabinete Vėžaičių penktokai

Vasario 27 dieną gamtos mokslų kabinete lankėsi Vėžaičių pagrindinės mokyklos penktokai. Biologijos mokytoja  Diana Vepštienė  mokiniams priminė  apie nematomą pasaulį – bakterijas. Penktokai užsėjo nuo telefonų ekranų bakterijas ant mitybinės terpės, išmoko dirbti su mechaninėmis fiksuoto tūrio pipetėmis. Mokinių komandos varžėsi ,,pipetavimo“ rungtyje. Penktokai aktyvūs ir tuo pačiu triukšmingi, tad išmatavo sukeliamo triukšmo lygį triukšmomačiu. Matavo anglies dioksido kiekį . Mokiniams už aktyvų dalyvavimą įteiktos atminimo dovanėlės – rašikliai. Dėkoju penktokų biologijos mokytojai Juditai Narutavičienei už bendradarbiavimą.

Mokymai „Inovacinių gebėjimų ugdymas biomedicijnos inžinerijos srityse“ (išvyka į Vilniaus TECH laboratorijas)  gruodžio 7 – 8 dienomis.

Tyrėjų naktis

Gruodžio 1-osios vakarą penktokai-arabai rinkosi į ,,Tyrėjų naktį“. Jaunojo pedagogo klubui priklausanti Viltė Stankutė penktokams davė išsitraukti lapelius su gyvūnų pavadinimais. Pasiskirstę į tris komandas penktokai ,,Tyrėjų naktį“ pradėjo nuo prisistatymų. Vėliau komandos atliko STEAM užduotis: išmatavo sniego storį, parsinešė sniego ir mėgino snaigę stebėti per mikroskopą (tai buvo didelis iššūkis). Išmoko dirbti fiksuoto tūrio mechaninėmis pipetėmis, dalyvavo rungtyje ,,Kas teisingiau ir greičiau perpils vandenį pipetėmis iš vienos cheminės stiklinės į kitą.“ Dešimtokės- dvyliktokės išmokė penktokus naudotis triukšmomačiu. Penktokai tikrai triukšmingi: triukšmomatis fiksavo 120 dB garsą. Per mikroskopą stebėjo iš savo galvos išrauto plauko svogūnėlį. Atpažino Lietuvos naudingąsias iškasenas. Mokiniai turėjo surasti Arabiją, surinkti informaciją apie arabų kultūrą, religiją ir ją pristatyti. Vėliau arabai-penktokai buvo pakviesti kepti kalėdinių sausainių ir juos dekoruoti. ,,Tyrėjų naktį“ vainikavo lobio ieškojimas ir šokiai.  Šioje veikloje persipynė STEAM, kultūrinis ir įtraukusis ugdymas. Veikloje dalyvavo ir tėveliai.

Biologijos mokytoja Diana Vepštienė

     

                         Tinklaveika. Svečiuose Endriejavo pagrindinės mokyklos mokiniai

Lapkričio 14 dieną gimnazijos gamtos mokslų kabinete apsilankė Endriejavo pagrindinės mokyklos penktokai. Mokinius lydėjo biologijos mokytoja Daiva Diglienė. Mokiniai išmatavo anglies dioksido kiekį, triukšmo lygį įvairiose gimnazijos patalpose. Išmoko dirbti su mechanine fiksuoto tūrio pipete. Penktokai patikrino gamtos mokslų kabineto suolų bakterinį užterštumą. Mokiniams veiklos patiko ir sakė, kad dar norės sugrįžti.

Biologijos  mokytoja Diana Vepštienė

 

Aplinkos veiksnių įtakos požymio raiškai tyrimas (variacinės kreivės)

Tikslas: nustatyti kaip varijuoja eglės arba pušies šakelių ilgiai

Darbo eiga:

  1. Surenkama 50 vienos eglės arba pušies šakelių.
  2. Išmatuojami kiekvienos šakelės ilgiai( sudaroma šakelių variacinė eilė)
  3. Nustatoma apytikslė eglės ir pušies šakelės ilgio reakcijos norma, jų ilgių svyravimų ribos
  4. Nustatoma, kokiu dažnumu pasikartoja skirtingų šakelių ilgis.
  5. Tyrimo rezultatai surašomi į lentelę.
  6. Braižoma eglės arba pušies šakelių variacinė kreivė. Rezultatai.

Spyglių ilgiai IIg.

Augalo ir gyvūno ląstelės sandara

Septintokai iš maisto produktų modeliuoja ląstelės sandarą. Nurodo ląstelės dalis.

Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazijos gamtos mokslų kabinete lankėsi Judrėnų skyriaus 5-8 klasių mokiniai ir biologijos mokytoja  Laimutė Buikienė. Mokiniai dalyvavo pipetavimo pamokoje. Fiksavo triukšmo lygį gimnazijoje. Patikrino savo telefonų bakterinį užterštumą paliesdami juos švariais pirštais ir pernešdami piršto antspaudą ant Luria-Bertani mitybinės terpės.

Biologijos mokytoja Diana Vepštienė

Skip to content